Budowa kolei gondolowej w Świeradowie-Zdroju rozpoczęła się w marcu 2007 r. 8-osobowy wagonik to najnowszy produkt austriackiej firmy Doppelmayr, drugi zrealizowany obecnie w Europie. Jest w stanie wywieźć w ciągu godziny ponad 2 tysiące osób. Funkcjonować będzie przez cały rok, obsługując zarówno narciarzy w sezonie zimowym, jak i turystów pieszych oraz miłośników górskich tras rowerowych w lecie. Długość trasy kolei wynosi 2172 m, przy wysokości stacji dolnej 620 m n.p.m. i stacji górnej 1060 m n.p.m., a także różnicy poziomów 440 m. Trasa narciarska ma 2500 m długości i zróżnicowany poziom trudności, jest naśnieżana w sezonie zimowym przez dwadzieścia armatek, podobnie jak we włoskiej cieplejszej części Alp, oraz oświetlona (jazda nocna w godzinach 18-21). Średnie nachylenie trasy 28 proc. Czas przejazdu koleją to 8 minut. Na obu stacjach powstaną punkty gastronomii, ponadto na stacji dolnej znajdzie się wypożyczalnia sprzętu narciarskiego wraz z serwisem narciarskim, kiosk Ruchu oraz bankomat, a także parkingi, które obecnie raczej takowych nie przypominają, a kierowcy raczej chaotycznie pozostawiają swoje pojazdy. Dworce stacji górnej i dolnej są przystosowane do sprawnego przemieszczania się osób niepełnosprawnych. Utrudnieniem jest również sąsiedztwo drogi do Czerniawy, która wbrew pozorom jest bardzo uczęszczana przez mieszkańców samego uzdrowiska, ale i tych, którzy mieszkają w południowej części powiatu lubańskiego oraz Czechach, którzy właśnie tędy pokonują trasę do granicy.
Świeradowem interesują się także Hiszpanie, którzy mają zamiar budować z drugiej strony miasta kolejną trasę narciarską, bardzo dynamicznie rozwija się również dzielnica uzdrowiska – Czerniawa, a niebawem ruszy budowa dużego aquaparku.
Z dnia: 2009-01-21, Przypisany do: Nr 2(361)