Realizacja przez PCE w Lubaniu w latach 2013 – 2015 projektu Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie lubańskim była pilotażowym etapem tworzenia nowoczesnego modelu wspomagania szkół i placówek. Jego nowe zasady będą od stycznia 2016 roku obowiązywać placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz biblioteki pedagogiczne. Nowe zadania placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych zapisano w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 października 2012 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia Nauczycieli (Dz.U.z dnia 30 października 2012 r., poz. 1196) Rozporządzenie weszło w życie od 31 października 2012 r. za wyjątkiem §1 pkt 5, który wchodzi w życie z dniem 01stycznia 2016 r.
Nowy system wspomagania opiera się na ścisłej współpracy tych trzech instytucji, które mają wspólnie realizować działania związane z pomocą szkołom i placówkom. Celem tych działań będzie wprowadzanie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoły. W nowoczesnym i efektywnym systemie wspomagania szkoły nacisk kładzie się na swego rodzaju samoświadomość szkoły, tj. jej zdolność do rozpoznania i nazywania potrzeb oraz umiejętność rozwiązywania problemów i wypracowywania optymalnych rozwiązań. Placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz biblioteki pedagogiczne mają wesprzeć szkołę w przeprowadzaniu takiej diagnozy, ustalaniu możliwych sposobów działania, realizowaniu działań, a także w ocenie efektów i opracowaniu wniosków.
Takie skoordynowane działanie – skrojone na miarę potrzeb danej placówki, szanujące jej podmiotowość i autonomiczność i nienarzucające gotowych rozwiązań – zapoczątkuje trwałe zmiany jakościowe w pracy szkoły, z korzyścią dla rozwoju dzieci i młodzieży, zgodnie z oczekiwaniami rodziców i lokalnego środowiska.
Podczas spotkania omówiono działania, które są realizowane w ramach wspomagania przez każdą z placówek już dziś.
Od 1 września 2015 r. Powiatowe Centrum Edukacyjne zaproponowało w swojej ofercie na rok szkolny 2015/2016 m.in. organizację 4 sieci współpracy i wymiany doświadczeń: 1/ Sieć dyrektorów szkół i placówek oświatowych powiatu lubańskiego; 2/ Sieć nauczycieli bibliotekarzy – rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży; 3/ Za progiem. Uczeń i nauczyciel na progu klasy IV – sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedmiotowców klas IV-VI; 4/ Doradztwo edukacyjno – zawodowe szansą rozwoju uczniów – sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych; szkolenie dla Liderów WDN z zakresie wspierania szkoły/placówki; propozycję realizacji procesu wspomagania przez ekspertów zewnętrznych, zgodnie z potrzebami placówki.
Biblioteka Pedagogiczna realizuje: wspomaganie w zakresie obszarów wsparcia tj. potrzeb poszczególnych szkół i placówek w zakresie doskonalenia – zapewnia merytoryczne wsparcie w rozwiązywaniu problemów, aktualizuje zbiory w oparciu o diagnozę potrzeb poszczególnych sieci współpracy i samokształcenia, rekomenduje nowości zakupione do poszczególnych sieci, tworzy zestawienia literatury dot. obszarów wsparcia nauczycieli, realizuje szkolenia nauczycieli w zakresie umiejętności korzystania z baz biblioteki w systemie ALEPH z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, zasad korzystania z Biblioteczki Materiałów Samokształceniowych gromadzonych na potrzeby sieci, korzystania z Centrum Multimedialnego, działania na rzecz integracji i współpracy nauczycieli - bibliotekarzy bibliotek szkolnych: współpracuje z bibliotekarzami bibliotek szkolnych w sieci współpracy i samokształcenia, prowadzi konsultacje indywidualne w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką szkolną - udziela merytorycznej pomocy.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna udziela nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, prowadzi konsultacje z nauczycielami i innymi specjalistami oraz instytucjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom, młodzieży i rodzicom w zakresie tworzenia IPET-ów, pracownicy Poradni biorą udziału w charakterze specjalistów w posiedzeniach szkoleniowych rad pedagogicznych; wygłaszają prelekcje dla nauczycieli i rodziców, biorą udział w zespołach wychowawczych oraz zespołach ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedszkoli, szkół i placówek, prowadzą zajęcia psychoedukacyjne na terenie przedszkoli, szkół i placówek.
Wieloletnia dobra współpraca Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Lubaniu, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Biblioteki Pedagogicznej wskazuje, że nowe zadania i obowiązki związane ze wspomaganiem będą realizować wspólnie, z korzyścią dla wszystkich szkół i placówek oświatowych w powiecie lubańskim.
Rolę i zadania każdej z trzech placówek oraz wnioski i plany wspólnych działań przedstawiono na stronie www.pceluban.pl, do odwiedzenia której serdecznie zapraszamy.
(IW)