Decyzja ta nakłada na obecnego lub przyszłego właściciela szereg obowiązków, w tym m.in. wcześniejsze konsultacje z konserwatorem zabytków w przypadku planowanej ingerencji w bryłę obiektu.
Lubańska parowozownia wachlarzowa została oddana do użytku w 1865 roku i jest dziś największą zachowaną jeszcze parowozownią w Europie. Obiekt powstawał w dwóch etapach – od lat siedemdziesiątych XIX wieku po początek XX stulecia. Wielkogabarytowa konstrukcja jest doskonałym przykładem szerokiej działalności industrialnej i przemysłowej, która miała miejsce w Lubaniu w tamtych latach.
- Uważam, że jest to jeden z obiektów, które w przyszłości po odpowiednim zagospodarowaniu, mogą zwiększyć potencjał turystyczny miasta - mówi Małgorzata Wąs, pracownik Łużyckiego Centrum Rozwoju. - Jako członek zespołu pracującego nad budową strategii rozwoju miasta sądzę, że ten zabytek, w perspektywie czasu może stać się motorem napędzającym turystykę w mieście. Już posiadamy kilka ciekawych i realnych do wdrożenia pomysłów na jego zagospodarowanie. Teraz wszystko zależy od właściciela. Obserwując na przykładzie Wieży Brackiej i Ratusza – które przeżywają obecnie swój „renesans” - jestem przekonana, że turystyka jest „dobrym pomysłem na miasto” i w tym kierunku należy zmierzać.
Z dnia: 2012-11-23, Przypisany do: Nr 22(453)