Przedsięwzięcie o wartości przekraczającej 6 mln zł uzyskało już zapewnienie dofinansowania w postaci pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Aktualnie trwa procedura rozpatrywania wniosku o dofinansowanie dotacją z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Działanie 5.3 „Ciepłownictwo i Kogeneracja”. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, w latach 2012-2013 system ciepłowniczy czeka gruntowna przebudowa. Inwestycja polegać będzie na przebudowie i rozbudowie sieci ciepłowniczej na terenie miasta oraz dostosowaniu układu technologicznego kotłowni PIAST przy ul. Kazimierza Wielkiego 15 w Lubaniu w sposób pozwalający zaopatrzyć cały systemem grzewczy z tego źródła i wyłączyć z eksploatacji obiekt przy ul. Torowej 18. Tutejszy system grzewczy składa się z sieci cieplnej o długości około 14 280 [mb], kotłowni Piast przy ul. Kazimierza Wlk. 15 o mocy 24,4 MW zlokalizowanej na północno-zachodnich obrzeżach miasta oraz podobnego obiektu przy ul. Torowej 18 o mocy 7,9 MW zlokalizowanej w centralnej części Lubania, w odległości około 200 m od ścisłego centrum grodu. Kotłownia przy ul. Torowej 18 została wybudowana w 1979 roku jako obiekt tymczasowy i według założeń miała zakończyć pracę przed rokiem 2000, jednak do tej pory skutecznie zaopatruje w ciepło znaczny obszar miasta. Po likwidacji większości lokalnych kotłowni stanowi główne źródło emisji pyłu i zanieczyszczeń gazowych w tym rejonie. Obiekt spełnia obowiązujące normy w zakresie emisji zanieczyszczeń i hałasu, jednak jego charakter pracy i lokalizacja w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów mieszkalnych powoduje pewną uciążliwość dla otoczenia. Prowadzona sukcesywnie od wielu lat modernizacja systemu ciepłowniczego i intensywne działania odbiorców ciepła powodowała, że rzeczywiste zapotrzebowanie systemu na moc grzewczą wynosi aktualnie około 23,0 MW i możliwe jest zasilanie go wyłącznie z kotłowni Piast. Warunkiem jest dostosowanie rurociągów tranzytowych do zapotrzebowania na ciepło poszczególnych rejonów miasta. Przeprowadzone analizy techniczne i ekonomiczne wykazały nieopłacalność utrzymywania w tej sytuacji dwóch źródeł ciepła. Planowane przedsięwzięcie stanowi głównie inwestycję liniową. Planuje się wykonanie preizolowanej dwuprzewodowej sieci cieplnej o podwyższonej izolacyjności o długości około 3311 mb. Prace przy układaniu nowych rurociągów prowadzone będą głównie w obszarach przylegających do ciągów komunikacyjnych wzdłuż ul. Wojska Polskiego oraz przez tereny przemysłowe – ZEHS i przez teren zamknięty jednostki Straży Granicznej. W dalszej części trasa sieci przebiegać będzie przez tereny zielone na zapleczu ulicy Słowackiego oraz wzdłuż ulic Łużyckiej i Podwale. Przejście przez potok Siekierka na wysokości ul. Podwale planowane jest na estakadzie z funkcją kładki dla ruchu pieszego Trasa przebudowywanej sieci ciepłowniczej przebiegać będzie przez ulice: Kazimierza Wielkiego, Górniczą, Wojska Polskiego, Bolesława Chrobrego, Mieszka II, Mieszka I, Esperantystów, Mikołaja Kopernika, Łużycką, Zgorzelecką, Podwale, Starą i Wrocławską. Realizacja inwestycji poza wyłączeniem z eksploatacji mniej sprawnej i zdecydowanie gorzej zlokalizowanej kotłowni przy ul. Torowej 18 poprawi efektywność ekonomiczną i bezpieczeństwo dostaw ciepła. Planuje się zmniejszenie strat ciepła na przesyle o około 7 proc. i zużycia paliwa do produkcji ciepła o około 4 proc. Odblokowana zostanie atrakcyjna działka budowlana o powierzchni ponad 4000 mkw. Nie bez znaczenia jest zwiększenie dostępności ciepła systemowego dla mieszkańców północno-zachodniej części miasta, szczególnie w okolicy ulic Wojska Polskiego, Słowackiego, Fabrycznej, Kopernika i Zgorzeleckiej. Chcemy jednak wyraźnie podkreślić, że zamknięcie przedsięwzięcia w latach 2012-2013 będzie możliwe tylko w przypadku dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego. W przypadku odrzucenia naszego wniosku o dofinansowanie realizacja zadania znacznie sie wydłuży.
Z dnia: 2011-10-05, Przypisany do: Nr 19(426)