Opinie, poglądy, komentarze
Szykuje się nam rewolucja w funkcjonowaniu fotoradarów. W życie wchodzi ustawa, która wiele zmienia w tej sferze. M.in. z dróg znikną atrapy fotoradarów, gminy stracą możliwości ich dowolnego stawiania, wpływ na lokalizacje takich obiektów będzie miała wyłącznie policja i zarządcy szlaków itp. Jak należy oceniać te zmiany?
* Leszek Leśko, burmistrz Olszyny
- Urządzenie do samoczynnego rejestrowania wykroczeń w ruchu drogowym zwane „fotoradarami” na terenie Gminy Olszyna działają już od półtora roku. Na drodze K-30, zainstalowane zostały trzy stacjonarne maszty do fotoradarów: pierwszy na wjeździe do Olszyny na 29,700; drugi przed przejściami dla pieszych na 31,907; trzeci w Biedrzychowicach przed szkołą na 33,800. Na umiejscowienie stacjonarnych masztów w gminie Olszyna miało wpływ wiele czynników, np. konsultacje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Komendą Powiatową Policji i innymi instytucjami.
Z analizy bezpieczeństwa przeprowadzonej przez funkcjonariuszy policji wynika, że miejsca gdzie stoją maszty były miejscami najczęstszych zdarzeń drogowych, tj. kolizji i wypadków drogowych. Instalacja ich miała istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa i minimalizację wyżej wymienionych zdarzeń drogowych w gminie Olszyna. Urządzenie do samoczynnego rejestrowania wykroczeń w ruchu drogowym jest zamiennie montowane w stacjonarnych maszynach. Samo urządzenie jest leasingowane od firmy „MeTeR” Jan Radziwiłłowicz z Zielonej Góry. Chciałbym tu zaznaczyć, że w opinii MSWiA umowa taka jest dozwolona pod warunkiem, że uwzględnia przepisy o wykroczeniach i o ochronie danych osobowych oraz precyzyjnie rozgranicza zadania wykonywane przez firmę od tych, do których wykonywania uprawniona jest tylko straż miejska. Działania tej formacji związane z fotoradarem nie są skierowane, jak się to potocznie uważa, na „łatanie dziur budżetowych” w Urzędzie Miejskim w Olszynie, ale na poprawę bezpieczeństwa na drogach w obrębie gminy, czyli na tzw. prewencję.
Świadczyć o tym może ilość pouczeń (środka oddziaływania wychowawczego, art.41 KW) udzielanych przez straż miejską. Od początku roku 2010 do chwili obecnej mieliśmy ich około 600 oraz spraw przekazanych na drogę postępowania sądowego. Reasumując, fotoradar w gminie Olszyna, w moim odczuciu jest elementem systemu poprawy bezpieczeństwa, a nie źródłem dochodu dla gminy.
* asp. Justyna Bujakiewicz-Rodzeń, oficer prasowy KPP w Lubaniu
- Do Sejmu trafił projekt znowelizowanej ustawy „Prawo o Ruchu Drogowym”. Zmiany przepisów dotyczą używania fotoradarów oraz pociągania do odpowiedzialności właścicieli pojazdów, które zostały zarejestrowane przez urządzenia monitorujące prędkość.
W oparciu o przygotowane przepisy kontrolę nad fotoradarami przejąć ma Inspekcja Transportu Drogowego. A tym samym gminy, które do tej pory same decydowały gdzie i w jakich miejscach mają być zamontowane takie urządzenie, teraz będą musiały otrzymać pozwolenie od wspomnianej instytucji. Przed wydaniem takiego pozwolenia inspektorzy sprawdzą czy montaż fotoradaru we wskazanym przez gminę miejscu jest uzasadniony oraz czy faktycznie poprawi bezpieczeństwo na drodze.
Według nowego projektu manadaty za przekroczenie prędkości oraz za - i tu warto podkreślić - przejazd na czerwonym świetle, jakie zarejestrują fotoradary, wystawać będą inspektorzy. Drugą bardzo ważną zmianą w przepisach jest nałożenie kary grzywny na właściciela samochodu za niewskazanie osoby, która kierowała pojazdem a widnieje na zdjęciu z fotoradaru. Istotną zmianą będzie wydłużenie czasu na ukaranie kierowców z 30 do 60 dni. Myślę, że nowe przepisy odciążą nieco policję. Na terenie powiatu lubańskiego na dzień 2 września usytuowane są 3 fotoradary. Urządzenia te zamontowane zostały na drogach dojazdowych do Lubania w 2008 roku oraz jedno w maju 2010 roku. Statystycznie podsumowując na terenie umiejscowienia fotoradarów w roku 2007 doszło do 22 kolizji i 4 wypadków drogowych, w 2008 odpowiednio do 26 i 6, i w 2009 – 19 i 2.
Natomiast w przedziale od stycznia do końca lipca 2010 roku zanotowaliśmy 14 kolizji drogowych oraz 1 wypadek. Myślę, że te dane statystyczne prowadzone przez Komendę Powiatową Policji w Lubaniu pozwolą Państwu odpowiedzieć na pytanie, czy fotoradary powinny być usytuowane na drogach? Nie ma co ukrywać, iż kierowca szczególnie ten podróżujący trasą pierwszy raz, zwalnia dużo wcześniej i szuka fotoradaru. W efekcie jedzie wolniej i bezpieczniej. Ta metoda nie sprawdza się wobec stałych bywalców określonych tras, ale lubańską drogówkę cieszy każdy kierowca, który choć na chwilę w takim miejscu zwalnia.
Z dnia: 2010-09-08, Przypisany do: Nr 17(400)