Archiwum Państwowe w Lubaniu jest dla regionu nie tylko całkiem konkretną skarbnicą wiedzy, wciąż zresztą nie do końca odkrytą, ale przede wszystkim swego rodzaju nobilitacją dla miasta i powiatu.
Tymczasem kwestia przenosin wrocławskiego Oddziału Archiwum Państwowego w Lubaniu w inne miejsce zdaje się być przesądzona.
- Umowę na kolejne parę lat i tak musielibyśmy podpisać, gdyż poprzednia wygasła. Więc była to konieczność. Jednak dotychczasowa sytuacja i tak musi ulec zmianie, ponieważ skończyły się nasze możliwości rozwojowe w tym miejscu – mówi mgr Adam Baniecki, kierownik Archiwum Państwowego we Wrocławiu Oddział Zamiejscowy w Lubaniu. – Nie ma z niej innego wyjścia jak tylko przeniesienie do innego obiektu, który spełni wszystkie wymagania, jakie niesie ze sobą archiwizacja dokumentów.
Adam Baniecki podkreśla, że koncepcja na nowe lokum dla archiwum już jest. Nie udało się tego załatwić w Lubaniu, ponieważ żaden z proponowanych wariantów nie do końca odpowiadał potrzebom instytucji. Nowa lokalizacja przewidziana jest w obiekcie przekazanym Archiwum Państwowemu we Wrocławiu przez Starostwo Powiatowe w Bolesławcu. Oczywiście – jak zapewnia kierownik oddziału – przeniesienie zbiorów nie nastąpi z dnia na dzień, gdyż jest to nie do zrealizowania logistycznie.
- Dla Lubania istnienie archiwum było bez wątpienia bardzo ważne i zapewne fakt, że zostanie ono przeniesione po 50 latach funkcjonowania jest bardzo smutny. Tym bardziej, że ok. 70 proc. zbiorów dotyczy samego Lubania – mówi mgr Barbara Grzybek, pracownik merytoryczny archiwum. – Strata będzie zapewne bardzo dotkliwa, gdyż po przeniesieniu placówki do Bolesławca instytucji o takim charakterze nie będzie już nigdy. Takie są odgórne tendencje.
W lubańskim oddziale Archiwum Państwowego mieści się obecnie ponad 673 metrów bieżących dokumentów, co składa się na 375 zespołów (zbiorów) i 37534 jednostki archiwalne. Z każdym rokiem przybywa ich coraz więcej. Poszukiwanie nowych rozwiązań jest więc koniecznością i to nie tylko ze względu na objętość archiwaliów, ale także z uwagi na warunki ich przechowywania i komfort pracy nie tylko personelu, ale i tych wszystkich, którzy z dokumentacji tej chcieliby skorzystać.
Z dnia: 2012-11-07, Przypisany do: Nr 21(452)