Obraz PEC
W ciągu minionych dziesięciu lat spółka przeznaczyła na rozwój ponad 10,6 mln zł, co stanowi około 15 proc. jej przychodów. Na dzisiaj firma dysponuje kapitałem własnym w wysokości 6.245 mln zł, w tym kapitał podstawowy stanowi 5,29 mln zł. Majątek przedsiębiorstwa zamyka się kwotą 9,6 mln zł.
W chwili obecnej spółka posiada sześć kotłowni o mocy zainstalowanej 32,723 MW, zaś długość sieci cieplnej z przyłączami wynosi 12,8 km. Energię dostarcza do 105 odbiorców i eksploatuje 114 węzłów cieplnych. W minionym sezonie PEC produkował ciepło w 82 proc. z miału węglowego, 17 proc. ze słomy, 0,7 z gazu oraz 0,3 z oleju opałowego. Sprzedaż przyniosła ok. 6,2 mln zł.
Sukcesy
Od chwili powstania lubański PEC miał swoje miejsce wśród liderów w branży. Obecnie ciepło produkowane przez spółkę jest najtańsze na terenie gminy a osiągane przez nią wyniki ekonomiczne lepsze – pomimo trudniejszej jego produkcji - w porównaniu z przedsiębiorstwami energetycznymi z Bolesławca, Zgorzelca i Jeleniej Góry. Wytwarzanie ciepła ze słomy jest ważną dla firmy i miasta inicjatywą ekologiczną. Stawia ją na jednym z czołowych miejsc w krajowym szeregu podmiotów produkujących ciepło z biomasy. I co ważne lubański PEC jest prekursorem we wdrażaniu wielu inicjatyw ekologicznych, co zostało uhonorowane wieloma nagrodami i wyróżnieniami. Do najważniejszych należy zaliczyć tytuł „LIDERA EKOLOGII” z roku 2001, przyznany przez Ministra Środowiska, oraz „LAUR BIAŁEGO TYGRYSA” z roku 2004, przydzielany przez Agencję Promocji Energii.
Sprzyjające rozwojowi spółki decyzje władz miasta – właściciela, które pozwalają pozostawiać w niej wypracowany zysk powodują, że działalność gospodarcza firmy wciąż postrzegana jest jako wiodąca. Skutkowało to wyróżnieniem za rok 2005 i 2006 w rankingu organizowanym przez Dziennik PULS Biznesu i zaliczeniem jej do elitarnego klubu „Gazel biznesu” – grona najdynamiczniej rozwijających się podmiotów.
Cele i plany
- Najważniejszym naszym celem jest na chwilę obecną ustabilizowanie sprzedaży na poziomie gwarantującym stały rozwój firmy – mówi Marek Kamiński. – Chcemy też utrzymać najniższą cenę ciepła na lokalnym rynku ciepła oraz stale podnosić poziom świadczonych usług. Ponieważ zdajemy sobie sprawę, że w wyniku termomodernizacji zmniejsza się moc zamawiana przez odbiorców – a w konsekwencji wpływy z tytułu sprzedaży ciepła – już dziś próbujemy analizować i szukać rozwiązań jak radzić sobie w zaistniałej sytuacji.
W chwili obecnej rozpatrywane są różne warianty modernizacji systemu pod kątem jego przyszłej pracy, to znaczy jak przebudować sieć przesyłową by koszty jej eksploatacji w latach następnych były jak najniższe a jej konfiguracja zezwalała na przyłączenie dodatkowych odbiorców, a także czy ciepłownię „Śródmieście” pozostawić czy też zlikwidować. Kolejną kwestią jest wyremontowanie i usprawnienie pracy kotłów do produkcji ciepła z miału węglowego, jako podstawy źródła utrzymania spółki.
- Będziemy stawiać na modernizację i automatyzację pracy źródeł ciepła, na poszukiwanie nowych technologii pozwalających na zwiększenie sprawności zarówno wytwarzania jak i przesyłania ciepła, a tym samym zmniejszenia zużycia nośników energii zużywanych na jej wytworzenie - stwierdza prezes. – Szukamy również możliwości uruchomienia innych kierunków działalności gospodarczej, zmierzającej do zwiększenia sprzedaży i poprawy efektywności ekonomicznej spółki. Ale najważniejsze, liczę na olbrzymie wciąż ukryte rezerwy tkwiące w załodze, że nasza wiedza, doświadczenie i umiejętności coraz skuteczniej będą wpływać na poprawę sprawności działania firmy i uzyskiwane efekty ekonomiczne.
Ludzie
W chwili obecnej w firmie zatrudnionych jest 57 pracowników. Ich doświadczenie i zaangażowanie nie tylko poprawia zadowolenie klienta, ale corocznie pozwala wypracować zysk przeznaczony na rozwój przedsiębiorstwa i dalsze motywowanie pracowników.
- Potencjał ludzki jaki posiadamy pozwoli nam stale konkurować i wygrywać z najlepszymi w naszej branży – podkreśla prezes Marek Kamiński. – Oby ku zadowoleniu odbiorców. Firma, jej twarz, jej wartość – to my. Sposób w jaki obsługujemy klienta, cena naszej usługi, nasza dyspozycyjność, doradztwo, uśmiech, tolerancja i chęć pomocy w każdej sprawie muszą zbudować dobre zdanie o firmie.
Z okazji 10-lecia działalności spółki przedstawiciele wszystkich grup zawodowych wybrali - spośród obecnie pracujących członków załogi - dziesięciu pracowników, którzy w ciągu minionych dziesięciu lat najlepiej kształtowali dobry obraz firmy. Znaleźli się wśród nich – Franciszek Stępak, Bogusław Kapica, Franciszek Dul, Iwona Szpryngiel, Zygmunt Mielnik, Grażyna Chołody, Jarosław Michalak, Zbigniew Zając, Krzysztof Kowalczyk, Zbigniew Jaworski i Jadwiga Kulczycka. Za prawie trzydziestoletnią pracę na rzecz firmy dyplomami w czasie uroczystości jubileuszowych, które miały miejsce ostatniego dnia czerwca, wyróżnieni zostali – Iwona Szpryngiel, Bogusław Kapica, Leon Borysiuk i Tadeusz Okraszewski.
Prezes zarządu dziękując wszystkim za dobrą pracę, trud i znój codzienności, życzył wszystkim pracownikom powodzenia w życiu osobistym i dalszych sukcesów we wspólnym budowaniu dobrego wizerunku i przyszłości Spółki.
Z dnia: 2007-07-24, Przypisany do: Nr 14(325)