
Po przyjęciu protokołu z XXI Sesji Rady Powiatu Lubańskiego o przedstawienie informacji na temat możliwości pozyskania środków z Funduszy Małych Projektów w Euroregionie Nysa przez samorządy i organizacje pozarządowe, poproszono Andrzeja Jankowskiego.
W swoim wystąpieniu przedstawił podstawowe informacje w związku z funduszu FMP Polska – Saksonia 2012–2014, działania projektowe podlegające wsparciu, obszar wsparcia, dofinansowanie oraz terminy składania wniosków. Zaznaczył ,że w ramach FMP wspierane będą te projekty, których realizacja przyczyni się do poprawy transgranicznej informacji, komunikacji i współpracy pomiędzy obywatelami, organizacjami i instytucjami na terenie wspólnego obszaru wsparcia a także poprawy tożsamości regionalnej mieszkańców obszaru przygranicznego. Podkreślił, że projekty muszą być realizowane w ramach partnerstwa transgranicznych i spełniać przynajmniej dwa z czterech kryteriów współpracy. Tymi kryteriami jest wspólne planowanie, wspólna realizacja, wspólne finansowanie oraz wspólny personel. Wysokość dofinansowania może wynosić do 85% łącznych wydatków uznanych za kwalifikowane, jednak maksymalna ich wysokość nie może przekroczyć 15.000,00 euro.
Następnie o zabranie głosu poprosił Tomasza Śliwę, kierownika programów polsko–czeskich, który przybliżył radnym wytyczne dla wnioskodawców Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013. Jeżeli chodzi o priorytety programu będą to projekty o możliwym do wskazania wpływie transgranicznym w zakresie małych przedsięwzięć typu people-to-people i związane z nimi drobne zadania inwestycyjne. Zaznaczył, że fundusz stanowi instrument na rzecz wzmocnienia rozwoju i rozszerzenia współpracy pomiędzy sąsiednimi regionami po obu stronach granicy – z perspektywą wspólnej poprawy rozwoju kulturalnego, edukacyjnego, społeczno-gospodarczego, warunków życia i ciągłości kontaktów. Obaj panowie mówili o możliwości uzyskiwania konsultacji przed złożeniem wniosków, w trakcie jego opracowywania przez wnioskodawcę.
Kolejnym punktem w porządku obrad było przedstawienie informacji na temat bezrobocia w powiecie – aktualnej sytuacji. Krystyna Mucha, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, referując poziom i stopę bezrobocia w powiecie podkreśliła, że na koniec listopada 2011 roku nastąpił spadek w stosunku do grudnia ubiegłego roku stopy bezrobocia. Liczba bezrobotnych w powiecie lubańskim na koniec grudnia wynosiła 4354 osoby i była niższa od liczby bezrobotnych w grudniu 2010 o 329 osób. W prezentacji ukazane zostały również aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Podstawowe formy aktywizacji zawodowej to „usługi rynku pracy”, czyli bezpośrednia praca z klientami. Mowa tu o pośrednictwie pracy, poradnictwie zawodowym, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy (Klubie Pracy) czy też programach rynku pracy finansowanych ze środków Funduszu Pracy oraz współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej na ten temat w następnym numerze.
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za 2011 rok przedstawiła Katarzyna Wójcik, dyrektor tej placówki (szerzej obok), po czym rada przyjęła cztery uchwały. Pierwszą z nich dotyczyła akceptacji Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012–2015. Zasadność przyjęcia tej uchwały wynikała z zapisu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Przedmiotowy program określa w szczególności cele, zadania i działania w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie w powiecie lubańskim. Przyjecie tego dokumentu pozwoli na realizację przez powiat zadań własnych określonych w ww. ustawie.
Kolejną pozytywnie zaopiniowaną uchwałą była regulacja w sprawie ustalenia planu sieci szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych w powiecie lubańskim wraz z autopoprawką. Działania w tym zakresie zostały podyktowane ustawą z 7 września 1991 roku o systemie oświaty. W związku z koniecznością uaktualnienia planu sieci szkół mających siedzibę na terenie powiatu lubańskiego oraz nowelizacjami ustawy z 19 sierpnia 2011 roku oraz niektórych innych regulacji, które wprowadzają od 1 września 2012 roku zmiany w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego, podjęcie powyższej uchwały było zasadne.
Dwie kolejne dotyczyły zamiany przekształcenia dwuletniej Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Zespole Placówek Resocjalizacyjnych w Smolniku w trzyletnią Zasadniczą Szkołę Zawodową oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Kombatantów Ziemi Lubańskiej w Lubaniu o dwuletnim i trzyletnim cyklu kształcenia w trzyletnią Zasadniczą Szkołę Zawodową w tej placówce. Wynika to ze zmian w sferze oświaty, które wprowadzane najnowszymi przepisami ustawy z 19 sierpnia 2011 roku wprowadzają nową strukturę szkolnictwa ponadgimnazjalnego (o czym wspominaliśmy w poprzednim numerze). Co ciekawe akty prawne dotyczą nie tylko sieci szkół jakie funkcjonują aktualnie w polskim szkolnictwie ale także całej struktury szkolnictwa zawodowego i programów nauczania.
Ponadto podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego zamiaru likwidacji Sądu Rejonowego w Lubaniu. Ma to związek z nowym projektem rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie zniesienia niektórych sądów rejonowych, w tym Sądu Rejonowego w Lubaniu, oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości. W związku z nowym projektem rozporządzenia rada uznała za zasadne ponowienia stanowiska w tej sprawie.
Z dnia: 2012-03-07, Przypisany do: Nr 5(436)