Opinie, poglądy, komentarze...
Szkolnictwo ponadgimnazjalne, którego organem prowadzącym jest powiat lubański, od pewnego czasu ma niskie notowania w rankingach krajowych i regionalnych. Co jest przyczyną tego stanu rzeczy i jaka jest rzeczywista kondycja naszych placówek?
* Artur Zych, naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Lubaniu
- Ranking szkół publikowany w gazecie „Rzeczpospolita” oparty jest na metodologii, która zgodnie z postanowieniem Kapituły Rankingu stanowi ocenę szkół ponadgimnazjalnych w Polsce za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i zawodowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych a także dodatkowych (te składniki brane są z wagą 30 proc.) oraz ocena szkoły przez kadrę akademicką (z wagą 10 proc.).
Tak naprawdę jest to zestaw 7 rankingów:
1. Najlepsze licea ogólnokształcące gdzie na 400 szkół z całego kraju nie znalazła się żadna placówka z naszego powiatu.
2. Najlepsze licea ogólnokształcące w województwach, gdzie na 50 szkół z Dolnego Śląska LO z ZSP im. A. Mickiewicza zajmuje 31 miejsce.
3. Podranking maturalny liceów gdzie na 200 szkół z całego kraju nie znalazło się żadne z naszego powiatu.
4. Najlepsze technika, gdzie na 200 szkół z Dolnego Śląska Technikum z ZSP im. A. Mickiewicza zajmuje 146 miejsce.
5. Najlepsze technika w województwach, gdzie na 25 szkół z Dolnego Śląska Technikum z ZSP im. A.Mickiewicza zajmuje 7 miejsce.
6. Podranking maturalny techników gdzie na 200 szkół z Polski Technikum z ZSP im. A.Mickiewicza zajmuje 122 miejsce.
7. Podranking olimpijski gdzie na 200 szkół z całego kraju nie ma placówki z naszego powiatu.
Ten zestaw wyników stanowi poważny materiał porównawczy do analizy funkcjonowania oświaty dla każdego organu prowadzącego. Celem działania szkół powinna być zawsze poprawa aktualnych rezultatów w rankingach, ponieważ są one wnikliwie analizowane przez wiele grup zainteresowanych osób, w tym szczególnie przez potencjalnych uczniów i ich rodziców. Wszystkim nam zależy na wysokich wynikach egzaminów maturalnych i zawodowych ale nie mniejsze znaczenie mają osiągnięcia uczniów na olimpiadach przedmiotowych, bo oprócz prestiżu wskazuje to na dobre wypełnianie misji szkoły w postaci rozwoju wśród uczniów pasji i zainteresowań.
Dlatego powiat lubański jako organ prowadzący będzie bardziej niż dotychczas wspomagał dyrektorów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych dla osiągania coraz wyższych notowań w tych rankingach. Przy tak dużej konkurencji każde miejsce w górę, czy też w ogóle znalezienie się w tabeli będzie naszym wspólnym sukcesem i wspólną korzyścią w przyszłości. Jednocześnie należy pamiętać, że ranking nie może być jedynym narzędziem oceny szkoły, ponieważ byłoby to krzywdzące dla wielu placówek.
Z dnia: 2012-01-25, Przypisany do: Nr 2(433)