Opinie, poglądy, komentarze...
Kończy się rewitalizacja starego miasta. W ciągu ostatnich lat Lubań nam wypiękniał. Zauważają to turyści i osoby, które po latach odwiedzają nasz gród. Jest to w głównej mierze zasługa poprzednich władz miasta i urzędników, którzy kilka lat temu stworzyli takie projekty, że Unia Europejska nie poskąpiła pieniędzy na ich realizację. Cóż z tego, że kamienice są pięknie odrestaurowane, kiedy zawieszone na niektórych wielkie banery albo byle jakie reklamy szpecą je. Czy można coś z tym zrobić?
* Tomasz Bernacki, naczelnik Wydziału Architektury i Ochrony Środowiska UM Lubań.
- Posługując się analogią, to jest tak jakby wyremontować pięknie dom czy mieszkanie a potem efekt zepsuć jakimś nie przystającym do wszystkiego detalem, obrazem lub meblem. Podobnie jest z reklamami w odrestaurowanym Lubaniu. Całe stare miasto jest wpisane do rejestru zabytków, a także prawie pół tysiąca obiektów zabytkowych. Więc duża część naszego miasta znajduje się pod ochroną konserwatorską. Dlatego też chciałbym prosić właścicieli kamienic, aby zwracali uwagę na jakość dobieranych reklam. Są pewne normy, do których zachęcają urbaniści i architekci, do których warto dla dobra estetyki miasta się dostosować. I dotyczy to zarówno właścicieli, jak i producentów reklam. Ci ostatni najczęściej mają wpływ na ich wygląd i dobrze by było aby chcieli stosować się do dobrych wzorców. Reklamy należy umieszczać tylko w parterze budynków a ponadto ich kolorystyka powinna być stonowana, bez rzucających się w oczy barw. Nie powinny być stosowane banery wielkopowierzchniowe zasłaniające duże fragmenty obiektu a w to miejsce raczej należałoby użyć samych elementów literowych umieszczanych na elewacji, dobranych w sposób harmonijny. Wiem, że dużo jest także do zrobienia przez miasto i jednostki jemu podległe, gdzie ich reklamy też nie były właściwie stosowane. Ale już w tej kwestii zostały podjęte działania. Reklamy na starym mieście powinny być dostosowane do jego zabytkowe charakteru. Chcę podkreślić, że na ich umieszczenie wymagane są dwie zgody – wojewódzkiego konserwatora zabytków i Wydziału Architektoniczno-Budowlanego Starostwa Powiatowego. Ich brak grozi interwencją nadzoru budowlanego, łącznie z mandatowaniem i demontażem reklamy. Na razie jednak apelujemy i prosimy, i właścicieli, i producentów aby były one zgodne z charakterem starego miasta.
Z dnia: 2011-10-05, Przypisany do: Nr 19(426)