Pretekstem do wyboru tego właśnie tematu jest obchodzony Rok Chemii oraz stulecie przyznania Polce nagrody Nobla za wydzielenie czystego radu. Do udziału w debacie została zaproszona słynna XIV z Wrocławia, czyli ZSP im. Polonii Belgijskiej, której zadaniem było wykazanie, że świat bez odkryć byłby lepszy, oraz młodzież z ZSP im. Adama Mickiewicza w Lubania. Uczniowie z lubańskiej placówki mieli udowodnić, że świat bez odkryć byłby gorszy. Koordynatorem przedsięwzięcia w ZSP im. Adama Mickiewicza była Joanna Misiek, zaś opieką merytoryczną uczniów otoczyli panie - Krystyna Orpiszewska, Maria Narkiewicz, Anna Janiszewska, Joanna Koniecko, Aneta Ćwieluch i pan Zdzisław Marianiuk. Potyczki oceniała Rada Mędrców, a mianowicie naukowcy z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego - rektor PW Tadeusz Więckowski, prof. Andrzej Wiśniewski, prof. Kazimiera Anna Wilk, prof. Kazimierz Orzeszkowski oraz koordynator i inicjator przedsięwzięcia, prof. Piotr Dudziński.
Idea debat oksfordzkich narodziła się na uniwersytecie w Wielkiej Brytanii. To tam w XVIII i XIX w. debaty w elitarnych szkołach czy na uniwersytetach w Anglii i Szkocji przygotowywały ich uczestników do przyszłego występowania w roli parlamentarzystów. W debacie naprzeciw stoją dwie drużyny - jedna broni postawionej tezy, druga zaś szuka kontrargumentów. Obowiązują precyzyjne zasady: limitowany czas poszczególnych wystąpień, pytania odnoszące się do poprzedniej wypowiedzi, mowy naprzemienne i końcowe. Ocenia się nie tylko meritum, ale również kunszt retoryczny, kulturę słowa i zachowanie. Takimi właśnie umiejętnościami wykazali się przedstawiciele lubańskiej szkoły: Patryk Michalski, Michał Kołtun i Miłosz Urbaniak. Debatę, wygłaszając mowę początkującą, rozpoczął Patryk Michalski, kierując do zgromadzonych następujące słowa: „Czy świat bez odkryć Marii Curie-Skłodowskiej byłby lepszy czy gorszy? Mogłoby się wydawać, że odpowiedź jest oczywista, lecz co tak naprawdę odkryła polska noblistka, w jaki sposób odmieniła świat, który przecież wciąż składa się z siedmiu kontynentów i trzech oceanów. Z pewnością jesteśmy w stanie wyobrazić sobie szczęśliwe życie bez polonu i radu na tablicy Mendelejewa, lecz czy wiedzieli państwo, że nasza rodaczka jest odpowiedzialna także za nazwanie i opisanie promieniotwórczości? Stąd już tylko krok do medycyny radiacyjnej, która codziennie ratuje życie wielu osobom. Maria, również jako pierwsza, zauważyła, że przemiany jądrowe stanowią źródło energii cieplnej. Ta przełomowa obserwacja uświadomiła ludzkości jak wielka energia tkwi w jądrach atomów. Tylko kwestią czasu było znalezienie dla niej praktycznego zastosowania. Oczywiście ma to związek z energetyką jądrową, która w połączeniu z innymi źródłami energii, w ramach zrównoważonego rozwoju może stanowić rozwiązanie narastających problemów energetycznych świata. Mogłoby się wydawać, że nasza rodaczka ma z tymi zagadnieniami niewiele wspólnego, jednak jej odkrycia i efekty badań, w połączeniu z osiągnięciami innych naukowców, mają zastosowanie w wielu dziedzinach życia m.in.defektoskopii, sterylizacji żywności, czy opatrunków. Mówiąc o dokonaniach Skłodowskiej nie mogliśmy ograniczać się wyłącznie do aspektu naukowego, bo uznaliśmy, że utarła ona nosa mężczyznom, wdzierając się w hermetyczny świat nauk ścisłych”.
- W nowatorski, niespotykany dotąd w naszych kręgach sposób, mogliśmy spierać się o istotne kwestie i zmierzyć się z legendarną XIV z Wrocławia – mówią uczestnicy debaty, uczniowie lubańskiego Mickiewicza.
Rada uznała, że bardziej przekonujące argumenty postawili lubańscy uczniowie, przyznając im 395 punktów, Wrocław dostał 361. Miłym gestem ze strony uczniów z ZSP im. Adama Mickiewicza było podarowanie uczestnikom debaty oraz Radzie Mędrców butelki wody radoczynnej ze Świeradowa-Zdroju.
- Mam z tego spotkania satysfakcję intelektualną i jestem dla nich pełen podziwu : odważni, imponują erudycją i umiejętnością komunikowania się, mówią pięknym, dojrzałym językiem – powiedział pełniący funkcję Marszałka Debaty prof. Jan Miodek.
Samo zaproszenie do udziału w debacie było dla Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza ogromnym wyróżnieniem, a zwycięstwo chlubą i szansą na promocję placówki.
Z dnia: 2011-10-05, Przypisany do: Nr 19(426)