Wobec obowiązujących standardów usług rynku pracy oraz nowych zadań nałożonych do realizacji przez urząd, dotychczasowe rozmieszczenie stanowisk pracy w otwartej przestrzeni sal operacyjnych stało się niefunkcjonalne i nie zapewniało poufności świadczonych usług.
- Warunki te nie sprzyjały otwartości klientów, co utrudniało pozyskanie pełnych informacji w zakresie problemów i oczekiwań zarówno bezrobotnych i poszukujących pracy jak i pracodawców, a tym samym utrudniało udzielanie profesjonalnej pomocy w odpowiednich warunkach – mówi dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Lubaniu Krystyna Mucha. - Celem utworzenia Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ) jest podniesienie jakości świadczonych usług rynku pracy oraz sprawne zarządzanie urzędem poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych.
Na parterze budynku znajdują się stanowiska wykonujące zadania z zakresu pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i szkoleń, natomiast na I piętrze mieści się Klub Pracy, w którym prowadzone są zajęcia i szkolenia z zakresu pomocy w nabyciu umiejętności aktywnego poszukiwania pracy, oraz stanowiska komputerowe z dostępem do internetu dla osób bezrobotnych.
- CAZ będzie odpowiadał za obsługę bezrobotnych i poszukujących pracy nakierowaną na podejmowanie tylko takich działań, które mają wpływać na aktywizację i zatrudnienie swoich klientów a także na udzielaniu kompleksowej pomocy pracodawcom w rozwiązywaniu ich potrzeb i problemów związanych z rynkiem pracy – podkreśla Krystyna Mucha. - Wyodrębnienie CAZ ułatwi wzmocnienie prymatu działań aktywizujących nad działaniami pasywnymi w stosunku do osób pozostających bez zatrudnienia. Przedsięwzięcie to ułatwi koncentrację na potrzebach coraz trudniejszych klientów oraz ułatwi podjęcie zindywidualizowanych działań na ich rzecz. Jednocześnie umożliwi świadczenie podstawowych usług rynku pracy zgodnie z obowiązującymi standardami. Umożliwi też stworzenie zamkniętej atmosfery w kontaktach urzędnik – klient, a tym samym zagwarantuje poufność prowadzonych rozmów dzięki zamontowaniu drzwi przesuwnych do poszczególnych pomieszczeń. Wpływ na to będzie miał również zakup odpowiedniego wyposażenia oraz zainstalowanie przestawnych ścianek działowych pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy, na których zatrudnieni pracownicy wykonujący zadania z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego obsługują osoby bezrobotne i poszukujące pracy. Przeprowadzenie drobnych prac remontowych, pomalowanie pomieszczeń oraz zainstalowanie klimatyzacji będzie miało wpływ na lepsze warunki obsługi klientów.
W celu uporządkowania ruchu interesantów, znacznego skrócenia czasu oczekiwania w kolejce zainstalowano Nowoczesny Zintegrowany System Obsługi Klientów wraz z wyświetlaczami przywoławczymi nad poszczególnymi stanowiskami pracy (pośredników pracy i doradców zawodowych oraz rejestracji bezrobotnych), który zwalnia bezrobotnych i poszukujących pracy z konieczności pilnowania kolejki a co za tym idzie pozwala w czasie przeznaczonym na oczekiwanie na obsługę zapoznać klienta z ofertami pracy, programami realizowanymi przez urząd, przekazać treści reklamowe czy ogłoszeniowe.
- Na utworzenie CAZ pozyskano środki z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w wysokości 112 tys. zł - kontynuuje dyrektor PUP. - Warunkiem uzyskania tych środków było zabezpieczenie przez Radę Powiatu Lubańskiego wkładu własnego ze środków powiatu w wysokości 28 tys. zł. Nie byłoby to możliwe bez osobistego wsparcia ze strony starosty lubańskiego Walerego Czarneckiego, który obserwując warunki obsługi klientów Powiatowego Urzędu Pracy bardzo często wskazywał na potrzebę ich poprawy a przygotowany przez PUP projekt utworzenia CAZ rekomendował zarówno na Zarządzie jak i na Radzie Powiatu, argumentując jak ważne jest to zadanie a następnie monitorował przebieg jego realizacji. Wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego przedsięwzięcia składam podziękowanie.
12 listopada nastąpiło uroczyste otwarcie nowoczesnego przedsięwzięcia, w którym uczestniczył starosta Walery Czarnecki.
- Bardzo się cieszę, że przedsięwzięcie, które poprawi warunki obsługi osób bezrobotnych dzisiaj możemy finalizować – powiedział starosta Walery Czarnecki. – Dzięki pozyskanym z zewnątrz niebagatelnym środkom standard pracy z pewnością ulegnie radykalnej poprawie. My, jako powiat, rozumiejąc potrzeby PUP bez mrugnięcia okiem znaleźliśmy środki służące jako wymagany wkład własny. Sami finansowo nie podołalibyśmy ale wspólnymi siłami udało się.
W okresie listopad 2010 - styczeń 2011 odbywać się będzie testowanie i monitorowanie działania systemu w celu zaprogramowania go na optymalnym dla obu stron poziomie – zarówno obsługiwanych, jak i obsługujących. Zapowiada się, że w tym bardzo trudnym urzędzie występować będzie już znacznie mniej emocji.
Z dnia: 2010-11-17, Przypisany do: Nr 22(405)