CELE projektu EINSTEIN:
Cel główny: Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów - dzieci i młodzieży powiatu lubańskiego oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych poprzez realizację zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych w okresie od lutego 2009 do lipca 2011 roku.
Cele szczegółowe:
1.Organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem języków obcych, ICT, nauk przyrodniczo-matematycznych.
2.Organizacja zajęć z zakresu przedsiębiorczości.
3.Rozbudzanie zainteresowań historią regionu, z wykorzystaniem walorów przyrodniczych środowiska naturalnego.
4.Organizacja doradztwa oraz opieki psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze szkół w powiecie lubańskim (realizator: PPP w Lubaniu).
Niemal rok trwał proces oceny przez Instytucję Pośredniczącą, wreszcie w kwietniu otrzymaliśmy wspaniałą wiadomość – projekt został oceniony pozytywnie i będziemy go mogli realizować. Przyznano nam kwotę ponad 6.800.000 zł. Od tamtego dnia minęło kilka miesięcy, a my do dziś nie mamy umowy z Samorządem Województwa Dolnośląskiego na realizację projektu. Planujemy zatem zmianę terminu realizacji projektu – nie jak pierwotnie: od sierpnia 2009 do lipca 2011, ale od listopada 2009 do października 2011. Terminy dla szkół na realizację zajęć pozalekcyjnych: od lutego 2010 do lipca 2011. Nie czekamy z założonym rękami. Przez wakacje opracowaliśmy niezbędne procedury, wytyczne dla partnerów – gmin, które będą dysponentami środków dla swoich szkół, a także informacje, wskazówki, druki, zasady dopracowania na potrzeby projektu niezbędnych dokumentów – szkolnych programów rozwojowych oraz programów zajęć pozalekcyjnych wraz z ich budżetami – dla 32 szkół oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaniu, która ma za zadanie opracować i wdrożyć Powiatowy Program Wsparcia.
W czerwcu odbyło się pierwsze spotkanie z udziałem przedstawicieli partnerów. Tu zaprezentowaliśmy podstawowe informacje, które są niezmienne – zasady współpracy, wysokość środków finansowych w formie dotacji rozwojowych dla każdego z partnerów, obliczonych według przyjętego klucza: 500 zł na ucznia w gminie posiadającej więcej niż 800 uczniów lub 600 zł na ucznia w pozostałych samorządach.
Wysokość środków finansowych z podziałem na każdego z partnerów:
Powiat Lubański – 779.887,00 zł
Gmina Miejska Lubań: - 1.357.860,00 zł
Gmina Wiejska Lubań – 438.360,00 zł
Gmina Leśna – 461.550,00 zł
Gmina Świeradów-Zdrój – 405.000,00 zł
Gmina Olszyna – 521.820,00 zł
Gmina Platerówka – 102.480,00 zł
Gmina Siekierczyn – 409.860,00 zł
Wrzesień to gorący okres dla wszystkich, którzy choć trochę są zaangażowani w realizację projektu „Einstein…”. Dopracowanie dokumentów, cykl konferencji instruktażowych, spotkań w różnych zespołach. 8 września 2009 roku na zaproszenie Walerego Czarneckiego - Starosty Lubańskiego, na „Konferencję w sprawie realizacji przez Powiat Lubański we współpracy z gminami projektów unijnych na rzecz młodzieży szkolnej”, zorganizowaną przez PCE, przybyli wójtowie, burmistrzowie, kierownicy oświaty, dyrektorzy szkół. Nawet lokalne i regionalne media żywo zainteresowały się działaniami w ramach „Einsteina…”. Przedstawiliśmy gościom aktualny stan organizacji prac w projekcie oraz szczegółowe zadania, jakie czekają organy prowadzące i szkoły wraz z obowiązującymi terminami.
16 września na kolejną konferencję instruktażowo-informacyjną zaprosiliśmy 2-osobowe zespoły przedstawicieli wszystkich 32 szkół. Przyszło prawie 80 osób. Temat trudny, dyrektorzy chcą wiedzieć więcej, zadają wiele pytań po pierwszych konsultacjach z nauczycielami, uczniami, rodzicami. Prezentujemy kolejne dokumenty, które ułatwią szkołom planowanie, nam – realizację i nadzór nad prawidłowo wydatkowanymi środkami. Odpowiadamy na wiele pytań. Niektóre problemy musimy konsultować z Instytucją Pośredniczącą. W szkołach gorączka – aktualizacja diagnozy potrzeb i oczekiwań uczniów, przekładanie wyników na pomysły zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Planować w ramach jednej szkoły, czy może też dla uczniów z innej szkoły w tej samej gminie? Propozycji wiele, czasu mało. Pracy – ogrom. Jeszcze we wrześniu spotkanie ze skarbnikami gmin, kierownikami oświaty oraz głównymi księgowymi szkół, którzy muszą wesprzeć szkolne zespoły, opracowując budżet szkolnego programu rozwojowego z podziałem na zadania i paragrafy. I tu postaramy się pokazać, jak to zrobić najlepiej. Opracowaliśmy szczegółowe wzory budżetu projektu – zadaniowego i z podziałem na paragrafy. Żeby nie było problemów przy planowaniu oraz realizacji i rozliczaniu środków – dotacji rozwojowej dla każdego z partnerów projektu. Przy tym zadaniu aktywnie uczestniczą: Mariusz Tomiczek – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego oraz Wojciech Zębik - Wicestarosta Lubański, nauczyciel informatyki z zawodu.
Dziś każda gmina wie, ile środków otrzyma na zarządzanie projektem na poziomie wspólnoty, jakimi pieniędzmi dysponować będzie na realizację szkolnych programów rozwojowych, a w ramach tych – zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Każdy dyrektor wie, ile środków ma do rozdysponowania na 3 semestry – od lutego 2010 do lipca 2011. Szkoły, które posiadają dużą liczbę uczniów, mają sporo do wydania, mniejsze – proporcjonalnie mniej. Niezwykle ważne jest, że każda szkoła, przy planowaniu zajęć w ramach projektu „Einstein”, rozwijających określone kompetencje kluczowe, może również 10proc. „swoich” środków przeznaczyć na zakup pomocy dydaktycznych, niezbędnych do ich realizacji. I najważniejsze – nie trzeba zapewniać wkładu własnego. Tylko żeby jeszcze udało się wszystko tak poukładać, żeby nie było problemów z realizacją zajęć, z rozliczeniem tzw. „gminnych grantów” – jak nazwaliśmy dotacje dla gmin i powiatu – organów prowadzących szkoły. Między innymi dlatego zaplanowaliśmy cykliczne, comiesięczne konferencje instruktażowe dla gminnych koordynatorów, gminnych księgowych (na poziomie gminy będą wydatkowane pieniądze także na realizację zajęć pozalekcyjnych), dla szkolnych liderów i dyrektorów szkół oraz kierowników oświaty. Czy uda się mieć wszystko pod kontrolą? Einstein, choć niezwykle utalentowany, był przewrotnym człowiekiem. Czy nasz „Einstein…” będzie nam sprawiał niespodzianki podczas realizacji? Oby jak najmniej! Wszyscy powinniśmy odpowiedzialnie realizować wyznaczone zadania.
I trzymać kciuki, żebyśmy odnieśli sukces. Dla naszych dzieciaków. Niech spełniają swoje marzenia. A my, realizatorzy przyczyńmy się do tego, by miały podobne szanse na życiowy start jak ich koledzy z wielkich aglomeracji. Wszak celem głównym naszego projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych naszych uczniów.
Z dnia: 2009-09-23, Przypisany do: Nr 18(377)