Obecnie lubańskimi zasobami mieszkaniowymi będącymi własnością gminy zarządzają trzy ABK-i. Te zasoby to 52 budynki komunalne, ok. 1300 mieszkań, których liczba podlega ciągłym zmianom na skutek sprzedaży lokali. Ponadto kierownicy tych administracji kierują 310 wspólnotami mieszkaniowymi, w których znajduje się ok. 1400 mieszkań. Wbrew obiegowym opiniom, pracownicy tych podmiotów wykonują niezwykle trudną pracę ze względu na złożoność rozwiązywanych problemów lokatorskich, brak dostatecznej ilości środków finansowych niezbędnych do wykonania zadań remontowych itp. ABK zarządzają rożnymi rodzajami lokali, co wiąże się z prowadzeniem podwójnej księgowości (oddzielnej dla wspólnot mieszkaniowych oraz budynków i mieszkań komunalnych). Burmistrz miasta podjął wstępną decyzję o podjęciu działań mających na celu zreorganizowanie systemu zarządzania mieszkalnictwem w mieście. Na bazie obecnej ABK nr 3 powstanie jednostka budżetowa, która zarządzać będzie wyłącznie mieszkaniami i budynkami stanowiącymi własność komunalną gminy. Wspólnoty dotąd pozostające w tej administracji przekazane zostaną do zakładu utworzonego na bazie zreorganizowanych ABK nr 2 i 4. Zamiast nich powstaną jednostki budżetowe, które przejmą wspólnoty ABK 3. Zmiana systemu zarządzania w sferze mieszkalnictwa w Lubaniu pozwoli na polepszenie jakości usług świadczonych na rzecz wspólnot mieszkaniowych, przez jednostki i zakłady budżetowe podlegające burmistrzowi miasta. Zarządcy wspólnot mieszkaniowych będą mogli skupić się tylko na kwestiach związanych z ich zarządzaniem. Nie będą rozwiązywać „różnych rodzajowo” problemów. Jednorodność zadań pozwoli kierownikom nowo utworzonych jednostek na lepsze planowanie zadań remontowych itp. Uwagi te odnoszą się również do przyszłego zarządcy komunalnych zasobów mieszkaniowych.
Z dnia: 2008-12-17, Przypisany do: Nr 24(359)